Коли продавати та купувати акції?

Зміст

Волл-стріт налічує чимало бізнес-традицій і правил, одне з яких говорить: «Sell in May and go away», що означає «купуй у травні та виходь». Щонайменше до осені. І як тут не повірити досвіду бувалих бізнесменів?? Адже навіть підприємці-початківці зауважують, що сезонність часто відіграє свою роль і влітку продажі, як правило, знижуються. 

У цій теорії є свої прихильники й опоненти. Є такі трейдери та інвестори, які керуються конкретним відрізком дня або «ефектом понеділка» під час вкладання в акції, коли котирування падають щодо вечора п'ятниці. Все це так, але єдиної підтвердженої статистики немає: ринки та фондові біржі різних країн по-своєму показують різкі зміни торгів. 

Усі поради бувалих, звісно, дуже цінні і їх слід вивчити, вступаючи в боротьбу ринку цінних паперів. Але якщо дивитися глобально, це короткий період. Грамотні інвестори найчастіше дотримуються стратегії «купи та тримай», тому в цій статті ми розглянемо більш глибинні чинники, що впливають на рішення поповнити свій інвестиційний портфель чи утилізувати з нього акції якоїсь компанії. 

Лайфхак: коли краще купувати акції

Основне правило – інвестор має купити акції дешевше, щоб потім, нехай навіть через десятиріччя, продати їх дорожче. Якщо немає внутрішнього бачення компанії та її успіхів через кілька років – варто подумати про свій вибір. 

  • Інвестувати в «сильну» компанію. Недосвідчені гравці часто ставлять не на тих або ризикують робити короткострокові вклади (на тиждень, місяць, пів року). Насправді швидкі стратегії найкраще вдаються професіоналам. Новачки частіше зливають свої кошти, купуючи акції на піку вартості та продаючи за копійки. 

Досвід мільйонерів наочно доводить, що найкраще вкладати інвестиції довгостроково (наприклад, шанований Воррен Баффет). Стартапи можуть вистрілити чи ні, сильні емітенти, які втрималися на ринку, з року в рік доводять свій прибуток і успішність, тому вибір очевидний. Професіонали радять придивлятися до майбутнього партнерства прямо на вулиці. Starbucks, KFC, Sony ― все це вже відпрацьовані й очевидні компанії, але стежити за появою нових і перспективних учасників ринку варто. 

  • Фінансова криза. Досвідчені професіонали та ризикові новачки часто використовують кризові ситуації на свою користь. «Пан або пропав» ― це саме про таких інвесторів. Це найкращий час для вкладень в акції, після якого варто перечекати бурю, і події знову почнуть налагоджуватися. Але для таких угод потрібно володіти незвичайним чуттям і вмінням добре прогнозувати ситуацію й учасників ринку. 

  • Cтартовий капітал. Для серйозних вкладень, потрібно передусім розібратися з власними фінансами і зрозуміти, куди і скільки можна безболісно інвестувати на старті: 5, 10 чи 15 відсотків? Як це вплине на поточний стан справ (можлива покупка нерухомості, навчання дітей у виші тощо). Оптимальний час для покупки акцій ― почекати, коли вони опустяться в ціні на 20-30% від поточного максимуму, і діяти!

  • Зосередженість компанії. Інвестувати найкраще в ті компанії, які є лідерами своєї галузі. Якщо після досягнення певної позначки зростання, компанія почала освоювати нові невластиві їй території, варто задуматися ― чи гарне це вкладення. Емітент може виявитися не сильним експертом з нових питань, тому краще робити ставки на перевірений результат.

Уся важлива інформація про прибутковість компанії-емітента, за законом, доступна кожному користувачеві, тому акціонери повинні відстежувати фінансові звіти, помічати висхідний тренд, уважно аналізувати сферу діяльності. Компанія має зберігати стійке збільшення продажів і явні конкурентні переваги. 

Чекліст, або контрольний список: коли найкраще продавати акції

  • Спадний тренд. Акціонер має ретельно моніторити компанію-емітента та стежити за сферою її діяльності. У сучасному світі все змінюється вкрай швидко, наприклад, виникають нові професії та зникають нам відомі. Плівкові камери давно поступилися місцем цифровим технологіям (хто знає, чим зараз займається Kodak?), оптоволокно теж замінило величезні статичні блоки тощо. Щойно намічається послаблення у сфері діяльності компанії, це обов'язково позначиться на ціні акцій, тому варто задуматися про їх продаж. 

  • Бізнес-чутки. Вони можуть бути тільки плітками, але все-таки. Коли з'являються новини про зацікавленість компанії-конкурента в тому самому секторі, що і корпорація-емітент, про те, що вона прийняла курс на завоювання більшої частини ринку, слід уважно перевірити інформацію. Можливий хід подій: більш хижий конкурент доведе ситуацію до злиття або поглинання. У такий момент акції компанії-емітента суттєво злітають у ціні, це короткочасний ефект і швидкий прибуток для інвестора, але угоду потрібно закрити, оскільки подальшого зростання не передбачається. На думку відразу спадає корпорація Microsoft та її постійне поглинання дрібніших конкурентів. 

  • Ребалансування інвестиційного портфеля. Багато прибутку не буває. Але час від часу інвестору як гарному господарю варто переглянути активи і заново оцінити ситуацію, а можливо, й перерозподілити капітал. Буває так, що якісь акції періодично приносять підвищені доходи, тоді варто замислитися: чи не буде весь портфель залежати від однієї компанії? Вчасно продавши хоч би частину акцій, можна придбати на ринку інші цінні папери, скажімо, у новій сфері, що має потенціал до розвитку.

  • Зниження дивідендів. Зазвичай це завжди показник неприємностей у корпорації, особливо якщо раніше все було точнісінько навпаки й прибуток збільшувався. Це не означає, що потрібно позбутися акцій в той самий момент, але придивитися уважніше варто. Чи скорочується маржа? Чи здатна компанія впоратися з борговими зобов'язаннями? 

  • Банкрутство. У випадку, якщо це не було очевидним для інвестора з моніторингу компанії та її відкритих звітів, акціонеру слід позбутися акцій відразу ж як компанія оголосить про свою неспроможність публічно. Навіть якщо цінні папери коштують тепер копійки, можна врятувати хоч би частину свого капіталу і зафіксувати збиток для подальших податкових виплат.

Універсальних відповідей у цьому бізнесі немає, але, щоб вигідно укладати угоди, потрібно абсолютно точно аналізувати та вміти передбачати тенденції ― це правило об’єднує всіх успішних бізнесменів світу.