На запитання «Для чого потрібна фінансова грамотність для дітей?» можна було б відповісти односкладово: «Діти дорослішають». А для дорослої людини фінансова неграмотність в кращому випадку невигідна, в гіршому ― небезпечна. Дітям потрібні знання в цій галузі для того, щоб через десять або п'ятнадцять років вони впевнено увійшли в доросле життя і зайнялися усвідомленим створенням власного майбутнього, а не безпорадно «висіли на шиї» у батьків.
Однак така відповідь підіймає цілий ряд супутніх запитань. Наприклад, як саме потрібно вчити дітей фінансової грамотності? Або в якому віці розумно починати навчання? Як простою мовою і на наочних прикладах пояснювати дитині речі настільки складні, які й дорослих людей часом вводять в ступор?
Важливість уроків фінансової грамотності в дитячому віці
Школяр молодших класів уже здатний розсортовувати монети і купюри за номіналом і чудово знає, що гроші конвертуються в різні речі.
Настав час засвоїти найголовніші уроки, які опосередковано пов'язані зі звичайними дитячими «Навіщо мені вчитися?» і більш пізніми підлітковими «Я не збираюся брати на себе ніякої відповідальності!»
- Навчання фінансової грамотності передбачає вміння планувати ресурси. Ця навичка буде корисною і в інших сферах життя дитини, допоможе сформувати усвідомлену особистість, навчить бачити перспективи і прагнути до балансу в усіх галузях.
- Фінанси ― це відповідальність. Дитина буде вчитися вирішувати самостійно, діяти ефективно і приймати наслідки своїх рішень.
- Дитина стане більш дисциплінованою, розважливою, сформує зважене ставлення до власних трудовитрат, навчиться чіткіше формулювати цілі.
- Вона дізнається про способи планування та примноження грошей, зокрема, про інвестиційні інструменти, і в майбутньому зможе випробувати різні способи збільшити свій дохід, зокрема нарощуючи активи. У неї буде більше перспектив стати успішною, ніж є у більшості сучасних дорослих людей, які змушені були в дорослому віці розвивати або ламати своє ставлення до фінансів.
- Дитина рано почне планувати власне майбутнє і зробить більш усвідомлений вибір професії, ніж його однолітки, у яких не було уроків фінансової грамотності.
Але щоб не сталося перекосу цінностей, дитині обов'язково потрібно нагадувати і демонструвати, що найважливіші речі не пов'язані з грошима: життя, любов, внутрішня гармонія, радість від того, що можеш займатися улюбленою справою, можливість милуватися красою природи і бути поруч з близькими людьми.
Фінансова грамотність для школярів. Перспективи
Здавалося б: ті діти, які сидять за партами сьогодні, вже завтра стануть наступним поколінням управлінців, підприємців, виробників, їх потрібно вчити тих речей, з якими вони стикнуться в реальному житті.
Однак держава ніяк не готує дітей до користування особистими фінансами, до складання фінансових планів, не дає базових знань про гроші та їхню роль в економіці. На відміну від європейських шкіл, де давно вже зрозуміли, навіщо потрібна фінансова грамотність дітям, в українців не поспішають вводити в програму настільки корисний предмет. У деяких школах можуть проводитися додаткові заняття на цю тему, у великих містах можна також зустріти бізнес-школи, які пропонують загальноосвітні спільні програми навчання для дітей і підлітків. Але в основному це завдання лягає на плечі батьків.
Що ж ― нехай процес накопичення знань в цій галузі в дитини почнеться з розуміння ролі грошей у сімейному житті, це теж чималий успіх.
Головні істини про гроші, які потрібно знати дітям
Отже: гроші не беруться нізвідки, гроші не люблять безвідповідальності, гроші можуть бути об'єктом інтересу інших людей. Ці прості істини, засвоєні дитиною 6-8 років, зроблять більш усвідомленим усе її життя.
Навіть першокласник вже може і повинен усвідомити наступне:
- Гроші не просто дістають з банкомата. Потрібна або робота, або великі суми, вкладені в інвестиційні проєкти з великою прибутковістю, або і те, й інше.
- Більше заробив ― зможеш більше собі дозволити, проте бажання потрібно зіставляти з необхідністю.
- Відповідно: гроші потрібно планувати, враховувати доходи і витрати, і дитина теж може це робити ― спочатку в найкоротших тимчасових інтервалах. І це може бути дуже цікаво!
- Скільки товарів можна купити за одну і ту ж суму ― залежить від якості товару, його призначення та складності виробництва. Вартість складається з безлічі матеріалів і процесів, гроші супроводжують увесь цей процес по ланцюжку.
- До грошей потрібно ставитися відповідально. Привчіть дитину рахувати здачу.
- Гроші можна збирати, щоб купити в майбутньому те, на що не вистачає зараз.
- Гроші цікавлять більшість людей. Правила фінансової безпеки і дії в екстрених ситуаціях.
Для подачі всіх цих істин дітям підходить ігрова форма, проте можна застосовувати її в реальних ситуаціях.
Підліткам вже можна розповісти про способи примноження грошей, зокрема ― як отримувати пасивний дохід, будучи власником активів. Необхідно розповісти і про кредитування та про банківські вклади. Батьки можуть виступити в ролі банку, зберігаючи гроші і нараховуючи на них певний відсоток або виділивши на кишенькові витрати суму більшу звичайного і потім зажадавши її назад з відсотками.
Чим доросліша дитина, тим успішніше він повинен розбиратися у фінансових, грошових, економічних питаннях, адже доросле життя все ближче. Старшокласника можна відправити на спеціальні курси або тренінги, які допоможуть глибше розібратися в темі, яку він не зміг вивчити самостійно або з батьками.
І дуже важливо, щоб дитина не просто накопичила теоретичні знання, а вміла застосовувати на практиці все, чого навчилася.
Фінансова грамотність ― фінансова свобода
Складові фінансової грамотності та незалежності для дорослої людини:
- Уміти поводитися з грошима, відводячи їм роль одного з засобів для досягнення цілей, а не самоцілі.
- Вміти управляти грошима так, щоб прискорити досягнення цих цілей, витрачати менше, ніж зароблено.
- Вміти планувати і дотримуватися плану, розподіляти фінансовий потік розумно і не забуваючи про комфорт.
- Розуміти, як працюють фінансові установи і як будувати взаємодію з ними.
- Знати, які способи допоможуть примножити кошти, як займатися інвестуванням в активному і пасивному режимі, як диверсифікувати ризики.
- Вміти планувати і створювати «подушку безпеки», розраховувати витрати на кілька місяців вперед і мати свободу для маневру в тому випадку, якщо щось трапиться з джерелами доходів.
Зважений і розумний підхід до грошей і витрат, вміння планувати, здатність різними способами забезпечувати приріст коштів, не витрачати більше заробленого і не «зберігати всі яйця в одному кошику» ― ось складові фінансової свободи. І її фундамент ― фінансова грамотність, яка, в ідеалі, повинна бути закладена вже в дитячому та підлітковому віці.