Коли організації потрібні кошти, якими вона в даний момент не володіє, є два основні варіанти розв’язати завдання: взяти кредит або випустити акції.
Якщо компанія йде другим шляхом і випускає акції, то вона робить IPO - «первинну публічну пропозицію», тобто initial public offering.
Що таке IPO-біржа
Це майданчик, де компанія може розмістити свої акції, отримавши натомість фінансування. Під час IPO інвестори можуть купувати стільки акцій, скільки можуть собі дозволити, перепродувати їх відразу або в майбутньому. Ціна IPO при цьому не повинна залишатися незмінною.
Розміщення відбувається в кілька етапів:
- Попередній. Компанія готується виводити акції на біржу. Зазвичай для цього вибирають інвестиційний банк, який аналізує ринкову вартість компанії, дає поради щодо підготовки документів тощо. Інвестиційний банк звичайно отримує у власність до 15% акцій за тією ціною, за якою вони будуть розміщені, це робить банк стороною, зацікавленою в зростанні вартості акцій. Банк починає грати роль андеррайтера.
- Підготовка. Розробляється процес IPO, складається бізнес-план, компанія проходить перевірки на предмет відповідності стандартам, наводить порядок в активах, позбавляючись від безперспективних. Компанія реєструється в державних органах і на біржі IPO, через яку буде торгувати.
- Власне проведення IPO. Проводиться PR-кампанія, щоб потенційні акціонери дізналися про пропозицію. Потім акції виводяться на біржу в супроводі інвестиційного меморандуму, де вказано число акцій, вартість на момент виведення, дивідендна політика.
Практично всюди проведення IPO регламентовано на державному рівні.
Види бірж для IPO
Є регіональні і глобальні біржі. Вони відрізняються обсягами торгів, капіталізацією, ліквідністю і висунутими вимогами до розміщення активів. Найвідоміші глобальні фондові біржі, де представляють IPO, - Лондонська і Нью-Йоркська фондова біржа IPO. Завдяки тому, що вони висувають жорсткі вимоги до емітентів, уважно вивчають звітність і дозволяють залучити безліч інвесторів, ці майданчики вважаються найпрестижнішими.
Найбільшою в Європі фондовою біржею є Лондонська, вона ділиться на дві секції: основну - для великих компаній, які отримали схвалення Управління з лістингу, і для швидкозростаючих, вимоги до яких істотно нижче.
Найбільша в світі електронна біржа, NASDAQ, також складається з двох рівнів: в першому представлені акції великих компаній з бездоганною репутацією, у другому - невеликих компаній, що подають надію.
А фондова біржа для найбільших і престижних світових компаній - Нью-Йоркська.
Також в кожному регіоні є майданчики, які надають послуги місцевим інвесторам, компаніям і посередникам, і зазвичай такі біржі спеціалізовані під конкретні ринки.
Яка з бірж підійде конкретній компанії - залежить від її завдань, капіталізації, особливостей бізнесу, і відповідь може бути дана тільки в індивідуальному порядку після аналізу всіх аспектів.
На що звертати увагу при підготовці до IPO
Відразу потрібно зазначити: на перший погляд здається, що випуск акцій замість отримання банківського кредиту - дуже привабливий спосіб вирішити грошові проблеми компанії. Але насправді це не завжди оптимальний спосіб залучити гроші. IPO можна назвати виправданим, якщо організації потрібне довгострокове фінансування, якщо плануються витратні операції зі злиттями компаній, якщо необхідна диверсифікація портфеля активів. Тому нульовим кроком підготовки повинен стати зважений аналіз ситуації і відповідь на питання: чи дійсно потрібно йти по шляху IPO, на що саме може розраховувати компанія?
Не можна сказати, що в іноземних інвесторів великий інтерес до акцій українських компаній, та й загальна активність на світових біржах після кризи помітно знизилася. Враховуйте, що вихід на біржу - це не просто крок, а результат цілого комплексу дій, після яких вести бізнес як і раніше буде вже неможливо, оскільки зміниться сама компанія. Можливо, слід розглянути варіант випуску облігацій або прямого інвестування?
Якщо ж ви прийшли до висновку, що IPO - ваш варіант, то вам потрібно:
- Показати свою компанію перспективною. Інвестори роблять ставки на сильних гравців, тому важливий вихід на лідируючі позиції сегмента або галузі. А довгострокові ліцензії, власні ноу-хау або складні для копіювання технології покажуть, що ви маєте намір довго працювати на ринку.
- Провести аналіз фінансового стану компанії - він буде цікавити інвесторів. Зрозуміло, звітність повинна бути не тільки прозорою, але й оформленою відповідно до вимог країни, на біржу якої виходить компанія.
- Сформулювати переваги, які в майбутньому перетворяться в прибуток
- Підготуватися до того, що компанія стане публічною - це означає принципово інші підходи до ведення бізнесу і взаємодії з низкою структур.
Сам процес підготовки перед розміщенням IPO може тривати і кілька місяців, і більше року. Крім комплексної діагностики структури компанії, ризиків, прогнозів і бюджетів, буде потрібен аудит системи внутрішнього контролю і управління. Потрібно буде створити корпоративну структуру і сформувати команду фахівців, виділити слабкі місця компанії і розробити стратегію щодо їх усунення. Курс потрібно тримати на максимізацію вартості бізнесу та контроль виконання планів.
Зазвичай вже в результаті всіх цих процесів відбуваються поліпшення бізнес-показників, які матимуть значення при виході на біржу.
Вибір біржі для IPO. Основні критерії
Серед основних чинників: типи компаній, які котируються на конкретній біржі, база інвесторів, ліквідність ринку і підготовка, яку потрібно провести для входу.
Однак найзагальніші правила такі:
- Ліквідність - один з найважливіших факторів, оскільки чим вона вище, тим частіше акції компанії взагалі будуть брати участь в торгах. І чим більш ліквідними виявляться акції, тим менше вони будуть коливатися в ціні, тим ближче буде ціна реальних угод до ціни індикативної.
- База інвесторів. Якщо якась біржа спеціалізується, наприклад, на акціях компаній з аграрного сектора, це означає, що на майданчику збираються інвестори, які добре розбираються в даному секторі, що добре для емітента. І потрібно звертати увагу, наскільки широко представлені емітенти з вашої країни на такій біржі: якщо вони тут представлені слабше, ніж в інших місцях, це може бути маркером відсутності інтересу у інвесторів.
- Підготовка для входу або собівартість. Розглядається у відносних цифрах до загального розміщення. Показує відношення собівартості IPO до тих інвестицій, які потенційно можна залучити на майданчику. Витрати складаються з вартості винагороди андеррайтеру, послуг біржі, інформаційних витрат. Також потрібно враховувати непрямі витрати.
Вихід на IPO може тривати один-три роки, термін залежить від бізнесу, його стану, переліку заходів, які потрібно провести.