Паніка з нафтою чи тимчасова аномалія з цінами на ф‘ючерси?

Найкращі аналітики та спеціалісти ринку вже озвучили проблеми, які виникли і призвели до мінусової ціни ф’ючерсів на нафту марки WTI. Наведемо деякі з них та проаналізуємо, як це вплине на економіку України.

Владислав Рашкован, Alternate Executive Director IMF (МВФ), у фейсбуці та журналу НВ дав досить розгорнуту відповідь. Наведемо лише декілька тез:

  • «…тобто підсумовуючи — говоримо про специфічні активи: ф'ючерсні контракти, що торгуються на NYMEX (тікер CL), на фізичне постачання нафти марки WTI у травні 2020. Це важливо запам'ятати…».

  • «Негативна ціна на ф'ючерс означала наступне: продавець ф'ючерсного контракту доплатить більше 30 доларів покупцеві контракту за те, що той купить у нього сиру нафту і потім її закачає в якісь свої законтрактовані сховища».

  • «В принципі такі ситуації з негативною ціною ф'ючерсних контрактів іноді бувають — в таких випадках продавці просто розраховують свої альтернативні витрати володіння контрактом, і в разі, якщо ці витрати вище, ніж втрати від негативної ціни, можуть продавати активи нижче нуля, тобто доплачуючи покупцям».

  • «Варто сказати, що для тих, хто мав, куди вивантажувати нафту, це була дуже прибуткова операція».

Тому, обговорюючи ціни на певний продукт, варто розділяти індикативну ціну базового активу (рис. 1) та ціну похідних фінансових інструментів (рис. 2) на цей базовий актив.

Рис. 1. Годинний графік індикативних цін на нафту марки WTI в період 07.04.2020-21.04.2020.


Як бачимо, станом на 21:00 20.04.2020 індикативна ціна нафти марки WTI опустилася до $0 за барельЦе історично. Ця подія буде описуватися в книжках. Зараз ціна на рівні $20 за барель, як ми і прогнозували раніше.

Рис. 2. Годинний графік цін на травневий ф’ючерс нафти марки WTI в період 31.03.2020-21.04.2020.


Вперше не було кому продавати нафту, навіть із додатковими вигодами. «Кров землі» та «кров двох світових воєн» тепер не користується популярністю. Вартість нафти WTI впала на тлі затовареності ринку та зниження попиту через пандемію, а також через закриття сьогодні, у вівторок ввечері 21 квітня, травневих ф'ючерсів. Наразі ціна вказаних ф’ючерсів — $-7,45. Червневі ф'ючерси знизились на 11% — до $22,22/барель. 

Варто також зазначити, що ціна на марку BRENT торгується на рівні $22,5, що в середньому дорівнює цінам 90-х – 2000-х років (рис. 3). 

Рис. 3. Тижневий графік індикативних цін на нафту марки BRENT за 1989-2020 рр..


Сьогодні ціни на ф’ючерси по обох марках нафти знову в негативній зоні (рис.4).

Рис. 4. Зміна цін на ф’ючерси товарів та індексів станом на 21.04.2020(12:50).


Що це означає для економіки України?

  1. Падіння цін на нафту не дасть відчутного зниження вартості моторного пального, принаймні, поки що. Ціна на нафту відновилася до рівня $20 за барель.

  2. «Картельна змова» учасників ринку не дасть опустити ціни собі у збиток по всіх АЗС.

  3. Для тих нафтотрейдерів та НПЗ, у кого знайшлося місце у нафтосховищах і хто купив контракти на закритті при низькій вартості, буде позитив. Оскільки ціна знову на своєму місці, і вони можуть фіксувати певні прибутки в майбутньому.

  4. Не заперечуємо ймовірність ще одного спаду ціни, адже більшість захоче продати нафту з переповнених запасів.

  5. Для країн-видобувачів (зокрема й України) зараз вирішальний момент. Є декілька варіантів: 

а) поступово скорочувати видобуток;

б) наростити продажі за низькими цінами та виграти завдяки обсягам;

в) продавати надлишки за тою вартістю, на яку готові покупці. Для країн-покупців у зв'язку з цим зараз сприятливий момент для формування стратегічних запасів. Закупівлі активно веде, наприклад, Білорусь. В Україні це поки неможливо, бо немає нормативної бази, адже законопроєкт про створення таких запасів так і не запустили.

  1. На території України поклади нафти є в Прикарпатті, у Дніпропетровській та Донецькій областях і на шельфі Чорного й Азовського морів і (за деякими даними поклади тут найбільші —
    3 трильйони умовних одиниць газу й нафти, частка нафти — 25-30 %). Забезпечення нафтою власного виробництва — на рівні понад 12%, а закупівля (іморт близько 20%), здебільшого марки BRENT, тому поки панікувати
     не потрібно.

«Ретранслювати цю одноденну аномалію на майбутнє нафтового ринку поки зарано», — зазначає Рашкован. 

На подальший розвиток подій на ринку нафти впливає безліч додаткових чинників: майбутні дії ОПЕК щодо обмеження видобутку (яке вже запустили), тривалість «коронавірусної карантинної кризи» і всесвітнього локдауну, поступове нарощування економічної активності в різних частинах світу. І про вплив зелених технологій також не варто забувати. 


Матеріал підготував аналітик ТОВ "ФРІДОМ ФІНАНС УКРАЇНА " Степан Джус

Популярні статті

Замовте безкоштовну консультацію щодо послуг ТОВ «ФРIДОМ ФІНАНС УКРАЇНА»