Рітейл і смарт-доставка: у які компанії інвестувати під час кризи 2020?

Через запровадження всеукраїнського карантину запити на доставлення продуктів, готових страв та непродуктових товарів зросли на 20% і більше. Це означає, що акції українських компаній у сфері рітейлу, FMCG і смарт-доставки, попри світовий фінансовий спад, є привабливими для інвесторів. 


Аналітики ФРІДОМ ФІНАНС УКРАЇНА проаналізували новини вітчизняного бізнесу і перспективи емітентів цінних паперів (ТОВ «Нова Пошта» і ТОВ «РУШ» ― мережа супермаркетів EVA). 

Загальна ситуація на ринку

Як розвиваються (або виживають) українські підприємства в умовах карантину? Інформація зібрана з відкритих джерел. 

Сфера послуг та офлайн-рітейл

Збитки через тимчасове припинення роботи можуть обчислюватися мільйонами гривень. 


Так, співвласник мережі Планета Кіно на платформі Асоціації рітейлерів України  (RAU) зазначив, що «… через закриття кінотеатрів і перенесення прем’єр мережа недоотримає понад 100 млн грн». 


Непроста ситуація й у офлайн-рітейлерів, які навіть після закриття магазинів повинні сплачувати оренду. 


На запит видання RAU представник мережі EVA відповів так: «...компанія сподівається, що їй вдасться домовитися з орендодавцями про лояльні умови на період карантину». 

Супермаркети (включно з доставкою)

Із початком карантину люди почали купувати більше продуктів і / або замовляти їх з доставленням додому. 

«Попит зріс у всіх містах, особливо в Києві та Львові», ― зазначають у Ашан Україна на платформі RAU. І додають: це незвичні умови для країни, тому, наприклад, на доставлення продуктів із супермаркету необхідно більше часу, ніж раніше. Добре, що багато покупців ставляться до цього з розумінням.

Про підвищення попиту на доставлення продуктів свідчать дані сервісу Zakaz.ua, який є партнером магазинів Ашан, Metro та інших продуктових супермаркетів. Так, кількість сесій на час карантину підвищилася на понад 40%, а мобільний додаток компанії увійшов у десятку найзатребуваніших у категорії напоїв та їжі.

Як зазначає Андрій Курський, директор Zakaz.ua, ринок доставлення харчових продуктів зріс удвічі за 2019 рік у нашій країні. Зважаючи на нинішню ситуацію, можна припустити, що темпи розвитку цього сектору прискоряться ще більше. 

Сервіси доставки

У зв’язку з подіями в країні та світі значно зросла кількість замовлень, а також збільшився середній чек з аптек і супермаркетів. Про це повідомили в сервісі доставки Glovo, де вже готові до наступного підвищення кількості заявок у найближчі тижні. 


Серед нових користувачів онлайн-товарів з доставленням ― аудиторія 50+. За даними Miss Fresh, китайського онлайн-рітейлеру, під час розповсюдження коронавірусу число користувачів старшого покоління збільшилося на 237%. Водночас Alibaba вказує на зростання продажів у цьому секторі в чотири рази. Для інтернет-магазинів це знак адаптувати сервіси до потреб старшого покоління та побороти наявні у них бар’єри купівлі онлайн. 


На +20% після запровадження карантину та на +30% після закриття ресторанів ― саме на стільки зросли замовлення в сервісі доставки Raketa, зазначають у прес-службі компанії. Ці показники стосуються усіх міст, де працює сервіс: Києва, Харкова, Дніпра, Львова, Одеси, Вінниці. 


За даними Олександра Іванова, партнера по роботі з клієнтами Nielsen, харчування за межами дому скоротила понад половина опитаних респондентів у світі. Він також розповів, що зростання онлайн-продажів спостерігається в Австралії (45%), Іспанії (62%), Італії (82%), Франції (87%), а збільшення доставки готової їжі ― у країнах Балтії (5%). 


Зростання замовлень на 25% фіксують і в онлайн-сервісі Menu.ua. У наступні тижні компанія очікує підвищення попиту на свої послуги на 70%. Щоб бути готовою до цього, вона збільшує штат працівників, зокрема залучає нових кур’єрів. 

У що інвестувати на карантині

Коливання курсу валют, закриття офлайн-точок, залежність від іноземного капіталу ― усе це негативно впливає на інвестиційну активність зараз и продовжить вплив у другому та третьому кварталах 2020 року. 


Українські компанії

Наразі серед українських емітентів варто розглянути дві компанії: ТОВ «Нова Пошта» і ТОВ «РУШ» ― мережа супермаркетів EVA.

Нова Пошта

Компанія залишається лідером сектору експрес-доставки протягом останнього десятиріччя. Під час карантину частина ТРЦ закрилися, тому Нова Пошта перенаправила всі посилки з відділень у непрацюючих торговельно-розважальних центрах до найближчих пунктів прийому та отримання вантажів. У штатному режимі працюють лише відділення в ТРЦ, де розміщені супермаркети і аптеки, а також окремо розташовані пункти з вільним доступом. 


Додатково з 20 березня компанія, разом з мережею АТБ та інтернет-магазином Rozetka, запустила послугу доставлення продуктів харчування додому. Поки що вона працює лише в Дніпропетровській області. 


Як діє послуга:


  1. В інтернет-магазині Rozetka вибрати один або декілька видів наборів з продуктів і речей. Орієнтовна вартість наборів ― від 150 до 700 грн.

  2. В одному з магазинів мережі АТБ сформують замовлення, а Нова Пошта доставить його за вказаною адресою. Вартість доставки ― 55-75 грн (залежить від вибраного набору). 


З 23 березня уряд дозволив поштовим операторам доставляти ліки (раніше такої змоги у логістичних компаній не було). Це допомогло Новій Пошті запустити послугу з відправки медичних товарів по всій Україні. Вона здійснюється до відділень, поштоматів та до квартири / будинку кур’єрами служби. Нова Пошта почала співпрацювати з інтернет-порталом Liki 24. Пізніше, як зазначається на сайті компанії, сервіс співпрацюватиме й з іншими партнерами, які продають лікарські засоби. 


«Із введенням карантину та транспортними обмеженнями держава наполегливо рекомендує українцям залишатися вдома. В таких умовах всім нам реально важко. Ми вже запустили тестову доставку продуктів харчування по Дніпропетровській області і вітаємо рішення уряду, яке дозволяє нам надати зручну послугу доставки ліків», ― прокоментував нововведення Олександр Бульба, директор ТОВ «Нова пошта».


Наш інвестиційний прогноз. Зараз все більше людей купують товари онлайн і замовляють доставку. Тому, на нашу думку, розроблені проєкти позитивно вплинуть на сегмент смарт-доставок, а, відповідно, й на фінансові показники емітента. 

ТОВ «РУШ» (мережа супермаркетів EVA)

Під час карантину офлайн-магазини компанії продовжують роботу. Емітент діє відповідно до законодавства ― діяльність магазинів підпадає під види діяльності 47.19 і 47.75. Це торгівля дезінфікуючими засобами, засобами гігієни (зокрема для дітей, мам і майбутніх мам, догляду за порожниною рота), засоби для обробки поверхонь і прибирання. На сайті компанії зазначається, що це дає змогу дотримуватися вимог ВООЗ і МОЗ, слідкувати за особистою гігієною. 


Також компанія наголошує, що виконує протиепідемічні заходи. Перед початком роботи кожний працівник проходить температурний скринінг. Якщо у когось температура вище 36,9 або є симптоми респіраторного захворювання, його до роботи не допускають (здійснюється самоізоляція та виклик лікаря). Допущений до роботи персонал працює в рукавичках і захисних масках, дезінфекція приміщення проводиться щогодини. 


Також вилучено всі понюшки і тестери, адже вони можуть сприяти поширенню коронавірусу. Дотримується правило не більше 10 осіб у приміщенні (з розрахунком кількості покупців до площі відповідного магазину). Додатковий захист забезпечується за допомогою захисних екранів, встановлених між касиром і покупцем.   


«Всі ці заходи свідчать, що Лінія магазинів EVA працює на цілком законних підставах, а Керівництво відповідально ставиться до виконання рішення Уряду України щодо запобігання поширення COVID-19 і тому створює всі необхідні умови для забезпечення громадян засобами гігієни», ― вказується у повідомленні ТОВ «РУШ» від 23 березня 2020 року. Воно пояснює, що компанія працює згідно з діючим законодавством і робота магазинів мережі є безперебійною. 


Навіть під час карантину компанія відкрила 6 нових точок продажу. Це стало можливим завдяки стрімкому зростанню попиту на гігієнічні товари. Для тих, хто залишається вдома, мережа надає послугу з доставлення замовлень. 


Наш інвестиційний прогноз. Оскільки емітент працює в штатному режимі та здійснює доставку, його бізнес залишається стабільним. Але варто звернути увагу на те, що частково компанія залежить від імпортерів. У зв’язку з поширенням коронавірусу в усьому світі імпорт продукції в Україну протягом березня-квітня (в деяких випадках ― до червня) знижуватиметься. А це вплине на наповнення магазинів мережі EVA. Водночас це чудовий шанс для українських виробників почати або збільшити реалізацію власної продукції в мережі. 

Загалом ми прогнозуємо утримання фінансових показників емітента на рівні 2018-2019 років та їхнього можливого підвищення.  

Український ринок ― варіант інвестицій 

Корпоративні облігації:

1)      ТОВ «Нова Пошта» (тікер ONPSTA);

2)      ТОВ «РУШ» (мережа магазинів ЄВА) (тікер RUSH05).


Закордонні компанії

Навіть під час карантину та фінансового спаду, який вплинув на безліч сфер повсякденного життя, залишаються компанії, здатні зберегти стабільні позиції або навіть збільшити капітал у момент рецесії. На іноземному ринку це, перш за все, дві акціонерні компанії ― ALIBABA GROUP HOLDINGS LTD (тікер BABA) і AMAZON COM INC (тікер AMZN). Дані по емітантах наведені в таблиці.   



Матеріал підготував аналітик ТОВ "ФРІДОМ ФІНАНС УКРАЇНА " Степан Джус



Популярні статті

Замовте безкоштовну консультацію щодо послуг ТОВ «ФРIДОМ ФІНАНС УКРАЇНА»