Що таке прямі інвестиції?

Прямі інвестиції — це фінансування комерційного підприємства, спрямоване на отримання над ним контролю. За допомогою прямих інвестицій бізнесмен або компанія можуть отримати достатню частку в акціонерному капіталі (не менше 10%), щоб забезпечити контроль над фінансованим підприємством.

 

Найчастіше під «прямими інвестиціями» мають на увазі інвестування зарубіжних компаній — так звані «прямі іноземні інвестиції» (ПІІ). У деяких випадках мова йде про відкриття дочірніх підприємств в сусідніх або далеких країнах. В інших випадках — про придбання контролю над вже існуючими компаніями в інших державах.

 

Прямі інвестиції не варто плутати зі створенням інвестиційного портфеля, а також з покупкою звичайних і привілейованих акцій. У першому випадку основна мета — це отримання контролю, тоді як у другому й третьому випадку інвестор насамперед буде прагнути прибутку.

 

Контроль над компанією можна отримати не лише через інвестування капіталу, а й іншими методами: наприклад, наданням в користування певних технологій та організацією потрібних управлінських схем. Але це лише допоміжні фактори, які не дають повної гарантії успіху. Тому прямі інвестиції вважаються найкращим способом домогтися повного контролю над підприємством.

 

Прямі іноземні інвестиції можуть виходити від приватних осіб, але найчастіше ними користуються компанії, які бажають встановити ділову присутність в іншій країні.

 

Повертаючись до питання про те, що таке прямі інвестиції, потрібно відзначити різноманітність їхніх форм. В реальності ПІІ можуть виглядати різним чином, але зазвичай виділяють три основних типи:

1. вертикальні;

2. горизонтальні;

3. конгломератні.

 

Вертикальні прямі інвестиції — це коли інвестор додає іноземну діяльність до вже існуючого бізнесу. Наприклад, американський виробник машин відкриває дилерські центри в Європі або купує в Азії завод з виробництва запчастин.

 

Горизонтальні прямі інвестиції — ймовірно, найбільш поширені з усіх. При горизонтальному інвестуванні бізнес, що вже існує в одній країні, відкриває дочірню компанію, яка виконує ту ж діяльність, в іншій країні. Наприклад, франшиза фаст-фуду, чия штаб-квартира базується в США, відкриває нові ресторани в Китаї. Горизонтальні прямі інвестиції також називають виходом на іноземний ринок з нуля.

 

Конгломератні прямі інвестиції поширені найменше. При такому різновиді інвестування бізнес, що вже існує в одній країні, вирішує відкрити в іншій країні дочірню компанію, яка займатиметься чимось зовсім не пов'язаним з основним видом діяльності. Це особливо складна форма прямих інвестицій, оскільки вимагає одночасно розвитку нового комерційного спрямування та його організації в іноземній державі. Наприклад, конгломератом вважатиметься страхова компанія, яка відкриває курортний парк в іноземній державі.